Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for september, 2011

Sponsorbrev

Hej!

Anledningen till att jag ringde till Jojje Borssén på Runner’s World var för att han svarade på mitt mail med att säga att mitt sponsorbrev var alldeles för långt och att han därför inte orkat läsa det. Det var därför jag skulle ringa honom istället.

Att han skrev så fick mig att kolla igenom brevet och insåg snabbt att mycket av det jag skrivit inte var absolut nödvändigt. Det är väldigt typiskt mig att skriva mycket och långt när jag blir exalterad om någonting. Det ledde till att jag kortade ner brevet och formulerade om några meningar så nu orkar förhoppningsvis fler läsa igenom det.

För tillfället ser mitt sponsorbrev ut så här;

” Hej!

Jag heter Freja och går i årskurs 3 på Viktor Rydbergs Gymnasium i Djursholm, naturvetenskapsprogrammet. Just nu arbetar jag på ett projektarbete som är värt 100p och som görs i alla gymnasieskolor i Sverige. Det är ett mycket självständigt projekt som man själv, eller tillsammans med några andra i grupp, planerar och genomför med lite guidning från utsedda handledare. Det viktigaste är att projektet utförs med en vetenskaplig metod och resulterar i någon form av produkt. Slutprodukten kan i princip vara vad som helst, så länge det uppfyller kraven på vetenskapligt utförande.

Jag har personligen valt att inrikta mig på löpträning som mitt projekt. Som slutprov tänktejag att bege mig ner till Barcelona för att genomföra Barcelona halvmaraton den 26 Februari 2012. Jag valde att springa just Barcelona Halvmaraton för att det går på ett peffekt datum i förhållande till inlämningsdatum för projektet och för att jag älskar staden. Jag börjar inte från noll, utan har grundkondition och har löptränat någon dag i veckan under sommarhalvåret de senaste tre åren men vill nu ta träningen ett steg längre.

Med mitt projekt riktar jag mig främst till ungdomar i min egen ålder. Jag vill skriva en handbok för att kunna inspirera dem till att börja löpträna och för att de ska kunna ha all den viktigaste informationen samlad på ett och samma ställe. Jag väljer att avsluta projektet med att genomföra ett långdistanslopp, dels för att göra handboken mer intressant och pålitlig men också för att kunna påvisa att träningen givit resultat.

Jag skriver till er för att jag har insett att jag kommer behöva hjälp med att genomföra mitt projektarbete på ett så bra sätt som möjligt. Med er hjälp kan jag göra det här projektet ännu bättre, och tack vare det nå ut till ungdomar på ett mer effektivt sätt för att inspirera dem till löpträning. Jag är jätteintresserad av sponsring i form av utrustning; allt från skor och kläder till mindre produkter som vattenflaskor och strumpor – allt uppskattas och behövs! Jag vänder mig till er eftersom ni är ett företag som vill nå ut till löpare, och som redan gör det till de flesta åldersgrupper, men som kanske kan dra nytta av mitt projekt för att nå ut till de yngre. Detta kan ni göra genom att jag:

– Har skapat en träningsblogg som jag lagt upp på både http://www.traningskompisen.se/ och Tjejmilens Facebook-sida. Där skriver jag om min träning, kost och diverse tips som har med löpningen att göra. Bloggen hittar ni på http://vagentillbarcelona.wordpress.com/. På bloggen kan ni få annonsera samt att jag nämner er och era produkter i inlägg.

– Eftersom jag också rider, och har gjort det i snart 10 år, har jag ett stort socialt nätvärk i stallet utöver det jag har i skolan och privat. Många av dem är intresserade av träning i olika former vilket ger era produkter bra exponering.

– Tränar flera gånger i veckan och kan träna i er utrustning för att på så sätt ge er exponering av utrustningen samt ert märke. När jag tränar springer jag runt där jag bor i Täby, ofta längst bilvägar på trottoarer och gångväger, vilket ger mycket exponering.

– Kan skriva utvärderingar om och recensera era produkter

– Eftersom mitt projekt riktar sig till ungdomar som kanske inte har så mycket förkunskaper inom just löpning kan jag referera dem till er om de vill ha hjälp och information om löpträning och utrustning.

– Ni står självklart med som sponsorer i handboken.

Jag är otroligt tacksam för all hjälp jag kan få och hoppas att jag hör från er snart.

Med vänliga hälsningar och tack på förhand

Freja Swärdh

+ adress, telefonnummer och mailadress”

Jag är väldigt nöjd med mitt brev för jag anser att jag har fått med allt och att det är intresseväckande. Många kanske skulle anse att det fortfarande är lite för långt men det är inte likt mig att fatta mig kort och jag säger hellre för mycket än för lite.

Nu i helgen ska jag kolla vidare på möjliga sponsorer så att jag får iväg många brev eftersom det ökar chanserna. Jag och pappa ska också utforma en träningsplanering för de kommande fem månaderna. Den kommer komma upp här på bloggen så fort den är färdig.

– Freja

Read Full Post »

FÖRSTA SPONSORN

Hej!

I tisdags tog jag äntligen tag i där här med att söka sponsorer och skickade iväg mitt sponsorbrev till 12 olika företag/butiker;

– Löplabbet (både butiken i Stinsen samt Löplabbet Tjej på Kungsgatan)

– Stadium

– Alewalds

– New Wave Sport (som bland annat har märket Craft som gör träningskläder)

– Intersport

– Runner’s Store

– Naturkompaniet

– Röhnisch (träningskläder)

– Runner’s World

– Addnature

– XXL

Alla dessa (förutom möjligen Runner’s World som är en tidning) valde jag att skriva till för att de har ett store sortiment av löparkläder och jättebra utrustning. Det har jag ett behov av till mitt projektarbete och därför är jag intresserad av sponsring från dem. Anledningen till att jag skrev till Runner’s World var för att jag är intresserad av deras tidning eftersom den alltid innehåller grymma artiklar och massor med inspiration.

Idag på eftermiddagen, efter att ha fått svar på mitt mail där han bad mig att ringa, så ringde jag till Jojje Borssén på Runner’s World. Fem minuter senare lade jag på luren, en helårsprenumeration rikare och jätteglad.

Jag har redan fått svar från XXL och New Wave Sports som båda tyvärr sade att de inte har möjlighet att sponsra mig. XXL svarade att de anser att deras låga priser är deras sponsring och därför inte sponsrar föreningar och enskilda personer. De på New Wave Sports sade att de redan har planerat årets sponsring och använd upp budgeten för det. Det vad tråkigt att höra det men det är bara att ta nya tag och fortsätta skicka ut e-mail.

– Freja

Read Full Post »

30 mil i löparskor

Hej!

I torsdags kväll var jag, som jag tidigare nämnt att jag skulle, på en föreläsning på Alewalds på Kungsgatan i Stockholm. Föreläsningen hölls av två fantastiska tjejer; Susanne Dalsätt och Miranda Kvist, och hette just 30 mil i löparskor.

Anledningen till att jag gick på denna föreläsningen var för att jag tycket att det är viktigt att inspireras av andra. Trots att deras mål var att springa TVÅ halvmaraton om dagen, 7 dagar i rad, och mitt mål är att genomföra ETT halvmaraton en gång, så var detta en bra inspiration för mig. Detta eftersom att springa 30 mil på 7 dagar för dem var ett lika stort äventyr som ett halvmaraton är för mig som inte har kommit i närheten av lika långt med min löpning som de har.

Föreläsningen handlade om deras äventyr i somras, nämligen att springa de 30 milen mellan Södertälje och Gränna på 7 dagar. Det blir ett genomsnitt på ungefär ett maraton om dagen, så ni kan tänka er vilken utmaning det var.

Det var otroligt intressant att höra hur idéen hade uppkommit; från en galen, skämtsam idé till verklighet. Det påminner mig om mitt projekt, som började med en idé som kändes helt ouppnåelig men som nu håller på att bli verklighet.

De berättade att de planerat rutten och alla stopp in i minsta detalj i förväg och tänkt igenom packningen noggrant, men att de inte hade tänkt alls på vad de skulle göra om vädret inte vart som de planerat. Detta straffades de direkt för när de på den första dagen av äventyret drabbades av riktigt kraftigt spöregn som varade många timmar. Det jag tog med mig från den händelsen var att inte tappa modet, även om man stöter på problem eller motgångar. Man kommer stöta på motgångar, som min förkylning just nu, men det viktigaste då är att inte låta det påverka en negativt.

Det som genomsyrade hela föreläsningen var deras prat om hur viktig inställningen och mentaliteten är. Under deras äventyr ställdes de inför denna prövning flera gånger, dels när det började spöregna men också när Susanne drabbades av problem, så som skavsår och liknande, på fötterna. Det känns som jag upprepar mig mycket men jag har kommit att inse att det här med inställningen och mentaliteten är jätteviktig och därför tåls det att upprepas. De påpekade också att det är viktigt att sätta upp delmål, dels under träningen men också medan man springer så pass långt. De hade delat upp varje dagssträcka i olika kortare sträckor som skiljdes åt av fika- och lunchpauser. Jag kommer inte sätta upp sådana delmål, med fika- och lunchpauser, under Barcelona halvmaraton eftersom det uppenbarligen inte behövs under en så pass ”kort” löpning. Det jag kan ta med mig från föreläsningen som har med detta att göra är att sätta upp delmål under själva träningen inför loppet. Jag och pappa diskuterade det för några dagar sedan och imorgon ska vi nog sätta oss ner och göra en liten planering inför höstens träning, när och hur långt vi ska springa och hur vi ska lägga upp det.

Jag tycker det var otroligt roligt med föreläsningen att de lyckades inspirera alla som var där, trots att deras mål och äventyr är betydligt mycket större än de flesta andras. De är båda väldigt duktiga föreläsare, inte bara för att de vet hur man föreläser och sådant utan mest för att de är så otroligt passionerade om vad de pratar om. Sådant smittar av sig och när jag gick ut därifrån var jag nästan lite sugen att ge mig av mot Gränna.

Föreläsningen gav mig verkligen den där extra motivationen som behövs när man är förkyld och inte kan träna. Nu ska jag fokusera på att vila och bli frisk så att jag kan sätta igång med träningen.

– Freja

Read Full Post »

Förkylningsproblem

Hej!

Ett problem som jag nu stött på med mitt projekt, och som jag lär stöta på igen under projektets gång, är att jag nu är sjuk i en envis förkylning. En sjukdom gör dels att man missar träningspass och, eftersom kondition är en färskvara, tappar av den kondition man hade innan man blev sjuk. Det gör det svårare att hålla sig till planeringen och kan verkligen ställa till det för ett projekt som mitt.

Den enda lösningen på detta problemet är att bli frisk, och gärna så snabbt som möjligt. Ett ytterligare problem som då uppkommer är att det inte går att påskynda tillfriskningen av en förkylning. Det är ett virus som man måste vänta ut. Självklart finns det många olika huskurer som sägs påskynda tillfriskningen men av egna erfarenheter tror jag inte att dessa fungerar. Jag läste en artikel idag (21/9-11) i SvD (”Huskur stoppar ej snuva” skriven av Thomas Eriksson) där det stod precis det; det finns inga huskurer mot förkylningar som fungerar.

Det är bara att vänta ut viruset och vila för att inte överanstränga kroppen, något som kan kännas frustrerande eftersom man ofta vill ha kontrollen och känna att man kan göra någonting för att påverka tillfrisknandet. Ytterligare ett problem som uppkommer nu är att det är svårt för mig att vila eftersom vi har blockschema i skolan. Självklart avstår jag från träningen vilket räknas som vila för mig, som i vanliga fall är mycket aktiv, men det är otroligt svårt att stanna hemma från skolan en hel dag och vila upp sig ordentligt eftersom man missar så otroligt mycket i skolan. Är man borta en dag så missar man en hel veckas lektioner i de ämnen man har den dagen och detta gör att man inte bör missa skola om man inte är jättejättesjuk. Självklart förstår jag detta eftersom det (förhoppningsvis) minskar skolket, men om man verkligen är sjuk och skulle behöva en ren vilo-dag kan det bli väldigt jobbigt eftersom man får mycket att ta igen sen samt måste göra det själv. Då finner man sig i ett dilemma; antingen är man hemma och vilar (och blir förhoppningsvis frisk fortare) men missar mycket i skolan, eller så går man till skolan och missar ingenting (men det tar antagligen några dagar extra att bli frisk. Jag valde att gå till skolan trots att jag är förkyld (är feberfri så det gick bra) eftersom jag, trots att träningen är en del av mitt projektarbete, prioriterar de andra ämnena just nu. Jag prioriterar dem eftersom det är väldigt jobbigt att hamnar efter och man missar ganska mycket på att missa en eller två dagar i skolan, men att hamna några dagar efter i träningsplaneringen gör inte jättestor skillnad i slutändan och sådana här problem får man räkna med om man har ett projektarbete som kretsar kring träning.

Eftersom det är viktigt att inte överanstränga kroppen när man har ett virus, blir det ingen träning nu när jag är sjuk. Det känns trist dels eftersom jag tycker om att träna och saknar det alltid när jag är sjuk, och också eftersom jag hamnar efter i planeringen för mitt projekt och jag tappar i kondition. Som jag nämnde tidigare gillar de flesta, mig inkluderad, att ha kontroll när man är sjuk och veta vad man kan göra för att påskynda tillfrisknandet. Därför brukar jag försöka äta nyttigt, med mycket frukt och grönt, och dricka mycket vatten. Det känns logiskt att ge kroppen bra bränsle så att den klarar av att bekämpa förkylningsviruset och slipper lägga energi på att förbränna skräpmat som inte tillför någonting bra till kroppen. Självklart är det aldrig bra att äta skräpmat, men när man är sjuk är det extra viktigt tror jag.

– (en snuvig) Freja

Read Full Post »

sponsortankar

Hej!

Projektet rullar på bra och jag blev igår kväll färdig med brevet jag planerar att skicka ut till möjliga sponsorer. Min mamma erbjöd sig att läsa igenom det så det ska göras innan jag skickar iväg det till någon eftersom jag vill att det ska vara så bra som möjligt. Jag har valt att mest skicka brevet till företag och butiker som specialiserar sig på löpning, men också träning i allmänhet, eftersom det känns enklare för mig att nå ut till dem eftersom vi har någonting gemensamt. Jag kan erbjuda träningsinriktade företag och butiker mycket mer än andra företag eftersom det är vad mitt projekt handlar om och då får deras märke och produkter exponering som de är speciellt intresserade av.

De företag jag planerar att skicka in mitt brev till är

– Löplabbet

– Stadium

– Alewalds

– Craft (träningskläder)

– Intersport Täby (Jag väljer att kontakta dem på lokal nivå eftersom de anger på sin hemsida att man ska göra det om man är intresserad av sponsring som inte nämns på deras hemsida)

– Team Sportia

Det är dessa jag har kommit på hittills men listan lär fyllas på innan jag skickar iväg mailet.

– Freja

Read Full Post »

Hej!

Här kommer en utvärdering av de veckorna som gått sedan skolstarten den 22 Augusti. Igångsättningen av projektet har gått lite långsammare än önskat eftersom jag inte riktigt bestämt mig vad jag ska göra för slutprodukt utöver genomförandet av själva loppet. Hittills inkluderar mina funderingar någon typ av broschyr/guide om själva loppet/träningen alternativt med mer fokus på löparskador. Det kan vara lättare att få projektet vetenskapligt om jag skriver om löparskador men det finns det redan mycket om ute i form av böcker och hemsidor vilket gör att behovet av en sådan är mycket liten. Därför är planen just nu att skriva en broschyr/guide om min väg till att genomföra ett halvmaraton, lite som en summering av mitt projekt med mycket om vägen dit så som träningen (där kan jag inkludera mycket om skadeförebyggande träning) som kan agerar som inspiration för andra. Möjligtvis kan jag göra broschyren/guiden digital för att så många som möjligt ska kunna få tillgång till den, alternativt dela ut den till intresserade. Just den administriva biten är inte helt uträknad än men kommer utvecklas med tiden. En detaljerad projektbeskrivning kommer att komma upp här i bloggen, under fliken ”Projektbeskrivning” någon gång i nästa vecka.

En ytterligare sak som jag bestämt mig för är att söka sponsring. Jag har en hel del saker, bland annat skor, pulsklocka med GPS mm och liknande, som skulle underlätta mitt projekt men som jag, som student, gärna undviker att stå för. Till min hjälp har jag fått Beata Von Koch och Hanna Wiggmans sponsorbrev skickat till mig. Deras projekt handlar om vandring och de vill inspirera ungdomar till att börja vandra och har därför vänt sig till en rad olika företag som har anknytning till vandring och friluftsliv för att söka sponsring, och de har redan fått napp från några. Anledningen till att jag bad att få se brevet de skickade ut var för att jag aldrig har gjort någonting liknande tidigare, inte hade en aning om vad som behövde vara med i brevet samt kände att jag behövde inspiration. Det jag har snappat upp är att det är viktigt att vara tydlig med varför det företaget borde sponsra mig och vad de kan få ut från samarbetet. Jag har börjat jobba på mitt egna brev som jag planerar att skicka ut till en mängd olika företag i nästa vecka så det kommer det förhoppningsvis snart upp mer information om här.

Slutligen vill jag berätta lite om träningen. Just nu springer jag 2-3 gånger i veckan beroende på väder, min träningslust samt skolarbete. Sträckan har tidigare legat på runt 5 km alla gångerna men nu, efter att min pappa visat mig en längre runda, planerar jag att öka på sträckorna ytterligare. Mer om min träning finns att läsa på min träningsblogg; http://vagentillbarcelona.wordpress.com/ .

Jag tycker det är viktigt att lära och inspireras av andra och det är därför jag har min träningsblogg och också därför jag mer än gärna pratar med andra i skolan om deras projekt för att på så sätt få tips om hur jag kan förhöja mitt egna samt förhoppningsvis inspirera dem på något sätt. Träningsbloggen är viktig dels av den anledningen; att kunna kommunicera med andra i löpvärlden, men används också som ett enkelt sätt att hålla kolla på mina träningspass och ha dem samlade på ett och samma ställe – dels för mig själv men också för min handledare.

– Freja

Read Full Post »

30 mil i löparskor

Hej!

Den 22 September är det dags för ännu en föreläsning av Susanne Dalsätt och Miranda Kvist. Den förra föreläsningen med dem som jag var på kan du läsa mer om HÄR. Den förra handlade mer om deras resa från att de började träna till där de är nu medan den som hålls den 22 September ska handla om deras äventyr nu i sommar. De två sprang nämligen från Stockholm till Gränna på en vecka, därav namnet på föreläsningen (och rubriken på mitt inlägg); 30 mil i löparskor.

Anledningen till att jag går på dessa föreläsningar är främst därför att jag tycker att det är otroligt viktigt inom löpning att lyssna på andra som håller på med samma sak för att ta del av deras tips samt att bli inspirerad av deras träning och erfarenheter. Dessa två tjejer är så otroligt duktiga och ambitiösa, och man blir otroligt inspirerad av att lyssna på när de berättar om sin träning. Jag läser även deras bloggar dagligen, som båda är fyllda med träning, tips, inspiration och allt annat som rör träning, och då främst löpning. Det känns på något sätt häftigt att träffa personer, vars bloggar man läser, personligen. Det gör bloggarna mer levande och det gör att, åtminstone jag, kan relatera till dem på ett annat sätt.

I det HÄR inlägget kan ni läsa mer om de mätningar jag gjorde förra gången jag gick på deras föreläsning. Susanne hade med sig en maskin som mäter fettprocenten i olika delar av kroppen och med mig hem fick jag en lapp men en mängd olika värden. Efter att jag har varit där den 22 September tänker jag dela med mig av värdena från den mätningen samt den första för att visa på den förbättringen, som förhoppnings skett, sedan den förra föreläsningen. I slutet av mitt projekt planerar jag att använda samma, alternativt en liknande, maskin igen för att se den totala förbättringen som skett under projektets gång.

För att kunna visa på mer detaljerad statistik vad gäller min träning och förbättringen där planerar jag att köpa en pulsklocka med GPS som man kan koppla in till datorn för att se diagram och värden på varje träningspass. Tidigare idag, innan handledarmötet, pratade jag med Victor Möllberg, vars projekt handlar om de positiva effekterna av konditionsträning, som nyligen införskaffat en Garmin Forerunner 305. Han och hans projektpartner, Fredrik Stridfelt Åman, hade underssökt vilken av de pulsklockorna som finns på marknaden som har GPS samt  möjlighet att kopplas till datorn och kommit fram till att just Garmin Forerunner 305 var den mest prisvärda. Detta har jag hört från flera andra håll också under de senaste månaderna, bland annat från Miranda Kvist. Anledningen till att jag vill köpa en pulsklocka som har GPS samt kan kopplas till datorn är många. Först och främst kan jag säga att jag med själva pulsklockan vill få bättre koll på min puls under träningspassen och på så sätt effektivisera träningen. GPS funktionen lockar mig främst eftersom jag med den kan springa rundor på måfå och på så sätt enklare variera löpningen och rundorna. Nu för tiden är jag rädd att rundorna ska bli för korta eller att jag ska springa vilse och på så sätt inte veta exakt hur lång rundan var om jag springer en runda som jag inte mätt upp med cykeldatorn i förväg. Med en pulsklocka med GPS kan jag variera mina rundor mer, vilket i sin tur ger mer effektiv löpträning, samtidigt som jag har full koll på sträckor och tider. Sist men inte minst vill jag gärna ha möjligheten att kunna koppla pulsklockan till datorn och se diagram samt statistik på min träning där för att sedan kunna dela med mig av den till er. Jag tar lättast till mig statistik och siffror när de presenteras i diagramform och ser då gärna en kurva som visar t.ex pulsen under ett löppass istället för bara se en lista på de olika pulserna. Eftersom det är det sättet att presentera statistik som jag föredrar vill jag dela med mig av statistiken till er på samma sätt.

Utöver detta är jag en person som tycker om att se hur långt jag har sprungit samt den tid som gått mitt under mina träningspass för att på så sätt kunna räkna ut om jag ligger bra till tidsmässigt eller kanske måste öka på lite. Av den anledningen skulle det kännas bra att ha en pulsklocka med GPS för då får jag sträcka samt tid direkt till pulsklockan och kan på så sätt ha full koll över träningen under hela passets gång.

– Freja

Read Full Post »

Older Posts »