Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for november, 2011

Sponsorbrev till gym

Hej!

Nu har jag skickat ut e-mail till tre gym här i Täby och frågat ifall de kan tänka sig att sponsra mitt projektarbete med träningsmöjligheter (allt från enstaka pass till träningskort). Jag skickade mailet till nJoy, SATS och Feelgood, eftersom alla de tre ligger nära där jag bor och det är lätt för mig att ta mig dit både kommunalt och med bil. Jag utgick från mitt förra sponsorbrev men gjorde några förändringar. Det jag till slut skickade såg ut så här;

”Hej!

Jag heter Freja och går i årskurs 3 på Viktor Rydbergs Gymnasium i Djursholm, naturvetenskapsprogrammet. Just nu arbetar jag på ett projektarbete som är värt 100p och som görs i alla gymnasieskolor i Sverige. Det är ett mycket självständigt projekt som man själv, eller tillsammans med några andra i grupp, planerar och genomför med lite guidning från utsedda handledare. Det viktigaste är att projektet utförs med en vetenskaplig metod och resulterar i någon form av produkt. Slutprodukten kan i princip vara vad som helst, så länge det uppfyller kraven på vetenskapligt utförande.

Jag har personligen valt att inrikta mig på löpträning som mitt projekt. Som slutprov tänkte jag att bege mig ner till Barcelona för att genomföra Barcelona halvmaraton den 26 Februari 2012. Jag börjar inte från noll, utan har grundkondition och har löptränat någon dag i veckan under sommarhalvåret de senaste tre åren men vill nu ta träningen ett steg längre.

Jag skriver till er för att jag har insett att jag kommer behöva hjälp med att genomföra mitt projektarbete på ett så bra sätt som möjligt. Med er hjälp kan jag göra det här projektet ännu bättre, och tack vare det nå ut till min målgrupp, ungdomar, på ett mer effektivt sätt för att inspirera dem till löpträning. Jag är jätteintresserad av sponsring i form av träning. Det kan vara allt från enstaka träningstillfällen till tränings- eller gymkort. Jag tränar just nu enbart utomhus men eftersom det snart är vinter skulle det vara uppskattat och värdefullt att ha möjligheten att träna inomhus vid dåligt väder. Jag vänder mig till er eftersom ni är ett företag som vill nå ut till människor med ett intresse för träning, och som redan gör det till de flesta åldersgrupper, men som kanske kan dra nytta av mitt projekt för att nå ut till de yngre. Detta kan ni göra genom att jag:

–          Har skapat en träningsblogg som jag lagt upp på både http://www.traningskompisen.se/ och Tjejmilens Facebook-sida. Där skriver jag om min träning, kost och diverse tips som har med löpningen att göra. Bloggen hittar ni på http://vagentillbarcelona.wordpress.com/. På bloggen kan ni få annonsera samt att jag nämner er i inlägg.

–          Eftersom jag också rider, och har gjort det i snart 10 år, har jag ett stort socialt nätvärk i stallet utöver det jag har i skolan och privat. Många av dem är intresserade av träning i olika former vilket ger er bra exponering.

–          Eftersom mitt projekt riktar sig till ungdomar som kanske inte har så mycket förkunskaper inom just löpning kan jag referera dem till er om de vill ha hjälp och information om träning.

–          Ni står självklart med som sponsorer i texter som rör mitt projektarbete.

Jag är otroligt tacksam för all hjälp jag kan få och hoppas att jag hör från er snart.

Med vänliga hälsningar och tack på förhand

Freja Swärdh + adress och telefonnummer”

 

Dels tänkte jag mycket på den kommentaren jag fått förut om att det var för långt, och försökte hålla mig relativt kortfattad den här gången. Utöver det fick jag ändra lite i listan på vad de kan få ut av sponsringen eftersom de erbjuder tjänster och inte produkter på samma sätt som de företag jag skickade mail till förut. Jag försökte också göra det tydligt att jag är tacksam för all form av sponsring; allt från ett träningstillfälle till större sponsring som träningskort och liknande.

Nu får vi vänta och hoppas på svar!

– Freja

Annonser

Read Full Post »

Vart jag ligger till

Hej!

De senaste veckorna har projektet tyvärr hamnat lite på is eftersom skolarbetet tagit all min vakna tid med prov, läxor och inlämningar. Än är de inte slut, och de två kommande veckorna fram till projektperioden är fyllda av skolarbete de också. Jag ser otroligt mycket fram mot projektveckorna då jag äntligen kan fokusera till 110% på det.

Sedan jag bloggade sist har jag funderat mycket på min slutprodukt och hur den ska komma att se ut. Jag har haft funderingar på att göra den klassiska handboken/guideboken men den idén har jag släppt lite nu i och med att det kräver otroligt mycket kunskap utanför området träning om man vill göra den snygg och tilltalande för läsarna. Med en handbok krävs inte bara bra texter och bilder utan layout, utformning och teknisk utrustning spelar stor roll och för tillfället känns det som överkurs eftersom det inte har med träningen att göra. Jag har inga förkunskaper om bildredigering och utformningen av en bob/broschyr så att lära sig det skulle bli som ett eget projektarbete i sig. Det skulle absolut gå att göra men då skulle det med största sannolikhet, på grund av brist på tid och kunskap, bli långt ifrån perfekt. Dom den perfektionist jag är gillar jag inte att göra saker halvdant och därför känns det som överkurs.

Istället slog tanken att expandera träningsbloggen mig – att använda mig av den som min slutprodukt. En blogg är inte, och kan aldrig bli, en färdig ‘produkt’, men jag tror att den är det effektivaste sättet att nå ut till min målgrupp med och det blir en rolig, spännande och framför allt ny upplevelse och erfarenhet för mig. Jag tror också att det kan inspirera årets tvåor att man kan göra andra slutprodukter än uppsatser, handböcker eller liknande. Att ha träningsbloggen, och inte en handbok, som slutprodukt tror jag kan hjälpa att hålla fokus på träningen på ett bättre sätt och gör att jag på så sätt kan genomföra den delen av projektet ännu bättre. Jag planerar att kolla upp detta ytterligare och se ifall detta är en möjlig slutprodukt som kan uppfylla kraven på projektet, men om den är det tänker jag försöka expandera den för att få fler läsare och på så sätt nå ut till fler.

De sätten jag har kommit på hittills som kan hjälpa till att expandera bloggen är följande;

– Länka den på Facebook. Jag har inte velat göra det tidigare eftersom jag ärligt talat tycker det är lite ‘pinsamt’ nästan, men jag börjar bli redo för tanken att andra i skolan ska läsa min träningsblogg.

– Kommentera andra träningsbloggar och på så sätt få uppmärksamhet och synas mer i bloggvärlden

– Bli mer aktiv på träningsforum. Denna punkt hör också till den förra lite med att få uppmärksamhet och synas mer, men det är det som är nyckeln tror jag. Om man tittar på stora bloggare som Blondinbella och Kissie och hur de blev så stora kan man tydligt se att de, i början, gjorde allt de kunde för att synas och höras och sticka ut så att folk skulle komma ihåg dem. Nu säger jag inte att jag ska vara lika extrem som dem, men det är en smart tanke och något jag kan anamma i små doser.

– En lite galen tanke som jag har haft också skulle vara ifall någon tidning/hemsida skulle vara intresserade av att göra en intervju/artikel/liten notis om mitt projekt. Jag vet att tidningen Mitt i gjorde en artikel förra året med någon från VRGD och deras träningsprojektarbete. Det känns som väldigt högt att sikta på tidningen Mitt i men en mindre tidning/hemsida kanske skulle vara intresserade. Detta skulle verkligen ge bra publicitet och ge både mig och bloggen en ännu seriösare image.

Längre än så har jag inte kommit än med funderingarna kring slutprodukten, men jag uppdaterar så fort jag vet mer. Träningen har gått lite dåligt de senaste veckorna på grund av sjukdom och skola, men nu är jag igång igen. Jag bloggar om vartenda träningspass i träningsbloggen (HÄR) och jag tycker att det börjar gå framåt. För mig är det en bra sak att snön ännu inte fallit, eftersom det underlättar för min träning om det är barmark. Apropå det så tänkte jag, nu i helgen, skicka ut ett mail till lokala gym här i Täby för att be om sponsring av träningstillfällen/gymkort. Det skulle förhöja träningskvaliten genom att bidra med mer variation, och också se till att fler träningspass blir av eftersom det försäkrar om att det finns ett ställe att träna inomhus på vid t.ex snöstorm. Som du (jag menar Jakob eftersom jag antar att ingen annan läser den här bloggen, iallafall inte noggrant) sa på det senaste mötet; ”den bästa träningen är den som blir av”. Om jag känner mig själv rätt kan det bli svårt att komma ut 3-4 gånger i veckan om det är -20 grader och snöstorm, och att då ha möjligheten att träna inomhus skulle vara guld värt och det skulle också hålla motivationen uppe.

Jag återkommer så snart jag vet mer med en uppdatering om allt jag pratat om i detta inlägg.

– Freja

Read Full Post »

Träningsplanering

Hej!

Nu under lovet har jag utformat en träningsplanering. Tidigare har jag haft en planering, men då i mitt huvud och gått mer på känsla och dagsform. Eftersom en del i mitt projekt är att anpassa träningen till en 18-åring som har andra aktiviteter, kompisar och plugg så är jag redan nu inställd på att vissa träningspass kommer behövas ändras på/flyttas på för att anpassas till oförutsedda problem/aktiviteter. Jag har försökt planera in träningen runt aktiviteter som jag redan nu vet om (som t.ex fester, prov och högtider), men det finns fortfarande chansen att fler dyker upp.

En stor hjälp när jag utformade programmet var denna artikeln, en jättebra artikel med Anders Szalkai om just att utforma egna träningsprogram. Han pratade mycket om successiv ökning av sträcka och tempo, och också att gå på det som känns rätt för en själv, vilket jag har försökt göra. Han pratade också om att ha ett testpass/testlopp som stämmer av att träningen ger resultat och är bra anpassad till individen. Det planerar jag att ta någon gång i slutet av december(ungefär mitten av min träningsplanering) vid någon av distanspassen. Visar det sig då att träningen inte går som jag planerat får jag göra en ny utvärdering av träningen och ändra om lite i träningsprogrammet.

Han pratade också mycket om att dessa detaljplaneringar, som visar varje vecka i mer detalj, väldigt ofta ändras med kort framförhållning. Den ska vara levande och bero av dagsformen samt andra omständigheter i livet som kan påverka träningen.

Om du klickar på länken här nedan öppnas mitt träningsprogram i en word-fil.

Träningsplanering

– Freja

Read Full Post »